3 nøgletal du bør måle på – når marketing ikke er for sjov!

En af udfordringerne med marketing i dag er, at vi kan måle på stort set alt. Vores hjerner er bare ikke skabt til at analysere på mange tal. Derfor ender mange med at måle, uden at tallene bliver brugt til noget aktivt.

I stedet for at måle på alt muligt, så udvælg de tre vigtigste målepunkter, der giver værdi for din forretning:

  • MÅL 1: Engagement

    Eksempelvis: Trafik til website, download af brochure eller deltog på messe.

    Engagement fortæller især noget om, hvor relevant dit budskab og din markedsføring er for din målgruppe. Det kan du bruge til at tilpasse din marketingnestering, såfremt den ikke i tilstrækkelig omfang hjælper til at identificere nye kundeemner.

  • MÅL 2: Konverteringsraten

    Eksempelvis: Hvor mange procent gjorde det, der var målet med din markedsføring, fx tilmeldte sig seminar eller købte et produkt.

    Konverteringsraten fortæller især noget om, hvor relevant dit tilbud/produkt 

  • MÅL 3: CLV

    Eksempelvis:  Hvad koster en kunde i forhold til, hvad kunden er værd?

    Man kan købe kunder for dyrt! Omvendt kan en kunde, der i første omgang er dyr, måske være alle pengene værd på sigt. Derfor er det afgørende at du ved, hvad det koster, at skaffe en kunde – og at du ved, hvor meget hver kunde er værd. Det kan beregnes på forskellige måder. Typisk bruger man enten ROI/ROMI (Return On Marketing Investment) eller CLV (customer lifetime value).

    Produkter, hvor man kun køber en gang, giver typisk mening af måle i forhold til ROI, men produkter eller services, hvor kunden genkøber år efter år giver bedre mening at måle i forhold til CLV.

Og til slut en vigtig pointe!
Formålet med at måle er ikke at udbetale bonuser eller uddele fyrersedler. Målet er at optimere jeres markedsføring, så I får mest mulig værdi for pengene. Udviklingen går stærkt, så det der virkede igår, virker ikke nødvendigvis også imorgen.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *