Er det dårlige tider – eller er det gode tider?

Kan du huske historien om Karius og Baktus? For dem endte historien med at blive ”dårlige tider”, og de forsvandt ud i håndvasken. Men for deres vært, Jens, endte det med gode og nye tider, da han valgte en ny strategi og begyndte at børste tænder.

Måske er vi alle sammen som Jens. I lang tid har vi brugt vores resurser, både jordens og vores medarbejderes, på den måde, vi troede var bedst. Efterhånden har det dog vist sig at være den helt forkerte strategi. Det har ført til højere sygefravær, mindre loyalitet over for arbejdspladsen og faldende engagement etc.. Alligevel er vi forsat med at gøre mere af det samme, ofte ved at sætte det endnu mere i system, og fokusere endnu mere på, hvad der på kort sigt føltes bedst. 2020 er året, hvor vi får alvor har fået at mærke, hvor uholdbar denne strategi har været.

Hverken klimaudfordringer eller COVID-19 bliver et lille bump på vejen, det er et nyt niveau, vi er kommet til. Vi står, og vil også fremover stå, i en ny situation. Præcis som Jens gjorde, da Karius og Baktus begyndte at banke endnu mere løs på hans tænder. Jens ændrede sin strategi fra det, der føltes godt her og nu, til det, der var bæredygtigt på længere sigt. Men han gjorde det først, da det gjorde rigtigt ondt.

Intet kommer til at blive som før. Derfor har alle brug for at tage et ekstra kig på deres virksomhedsstrategi. Der er brug for at revurdere og måske helt omdefinere den. Hellere i dag end i morgen. For dine konkurrenter er sandsynligvis allerede i gang. Det store spørgsmål er, hvad din virksomhed gør? Vælger I at tage øv-hatten på og håbe på bedre tider, eller vælger I at ændre jeres strategi og se situationen som en kærkommen lejlighed til at opdage nye muligheder?

Selvfølgelig er der brug for brandslukning her og nu. Mange er dog ved at være over det første chok, og nu begynder vi at se, hvem der tænker ”dårlige tider”, og som risikerer at blive skyllet ud med badevandet, og hvem der tænker “nye tider” og har valgt at udvikle og transformere sig, ved at gå nye veje – om end ikke langsigtet, så i hvert fald på kort bane.

Vi har set mange eksempler på virksomheder, der har forsøgt at finde nye veje. På kort bane har produktionsvirksomheder omlagt produktion til håndsprit, visirer mv.. Hoteller har omdannet værelse til kontorer, der kunne lejes på dagsbasis. Andre virksomheder, bl.a. konsulentvirksomheder som vores eller kursusvirksomheder, tænker i at omdanne eller supplere fysiske workshops og uddannelsesforløb, til e-learning og online workshops.

Det ses tydeligt nu, mere end nogensinde, at kundernes adfærd og præferencer har ændret sig. Pointen er, at vi ikke kan blive ved med at tænke undtagelsestilstand. Vi er nødt til at tænke hurtig og overveje, om situationen kalder på strategisk omlægning.

En god start er at erkende, at det er nye tider, og tænke “jeg kan selv gøre noget for, at det bliver gode tider”.

Har du brug for inspiration til, hvordan du her og nu kommer i gang med at nytænke virksomhedens vækst, så lad dig endelig inspirere ved et besøg på vores site, hvor der er masser af gratis inspiration og en sprit ny webshop ->

Hvis jeg har vakt dine nostalgiske barndomsminder, så genlyt til Den originale Karius og Baktus med Dirch Passer og Ove Sprogøe.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *