Hvis du vil ændre på din nuværende situation, er du nødt til at have en metode og nogle konkrete redskaber, der kan hjælpe dig.
Først og fremmest er du nødt til at finde ud af, hvad din topledelse og resten af organisationen oplever som det allervigtigste for at opnå succes. Hvad er det fx topledelsen ligger søvnløs over? Hvad er de strategiske mål (KPI’s)?
Herefter kan du lave en plan for, hvordan du vil hjælpe ledelsen med at nå deres mål. Altså en overordnet plan, med anbefaling til overordnede indsatsområder og marketingmål, funderet på din faglige indsigt. For hvis ikke du kommer med planen, så finder topledelse selv på aktiviteter, som af gode grunde ikke er nær så faglig velfunderet, som din er.
Når du har en overordnet plan, er det afgørende, at du får topledelsen til at købe ind på den plan. Det gør de, fordi den er velovervejet og gennemarbejdet. Derved får du en fælles referenceramme for, hvordan din tid og dit marketingbudget skal prioriteres. Kommer der nye ideer eller ændrer situationen sig, kan du nu langt nemmere omprioritere.
Endelig, så er det vigtigt, at du visualiserer din plan og dine mål. Den menneskelige hjerne har svært ved at analysere store mængder tal. Også selvom hjernen sidder på en vanvittig dygtig og klog topleder eller kollega. En måde at visualisere på er er at lave et dashboard.
Et dashboard lyder måske lidt langhåret, men det kan sagtens laves i fx excel. Ovenfor er eksempler på dashboard lavet i excel.