Der er mange muligheder for at automatisere din marketing. Fælles for dem alle er, at du har brug for en eller anden form for trigger (udløser), der igangsætter din marketingaktivitet.
Eksempler på automatiserede marketingaktiviteter og deres triggers, er: Du automatisk sender en e-mail et bestemt antal dage efter kundens første køb. Eller du automatisk viser en annonce på Facebook, hvis en potentiel kunde har besøgt en side på dit website.
I dag er der enormt mange muligheder for at definere og bruge triggers ifm. markedsføring. Som forbrugere, sætter vi hele tiden dataspor. Så udfordringen er ikke at finde på triggers, men at sørge for at du overholder gældende lovgivninger, fx GDPR- og markedsføringsloven. Derudover er det altid en god idé at forholde sig til, hvad der er etisk rigtigt, og om det giver værdi for dine kunder? Hvis ikke, så lad være!
Et godt råd er desuden, at du husker at veksle mellem tilbud, inspiration og gode råd. Så føler kunden sig sjældent spammet.