Hvad er den perfekte markedsføringsplan?

Med mere end 25 år erfaring med markedsføring i både store og små virksomheder kan jeg svare ret kort:

Den perfekte marketingplan er den, som alle medarbejdere i virksomheden kender, forstår og kommunikerer efter!

De tider, hvor en marketingmedarbejder kunne sidde med et stort budget og booke reklamer, så kunderne bare strømmede til, er ovre. Med risiko for at lyde lidt klichéagtig, så er alle medarbejdere i dag direkte eller indirekte en del af salgs- og marketingindsatsen.

Kunder køber sjældent, blot fordi de ser en brochure, annonce eller messestand. De køber først, når de føler sig trygge.

Ifølge Forrester Research starter ca. 90% af alle køb med en søgning på internettet. Og knap 60% af købsbeslutningen er truffet inden kunden kontakter jer – også på B2B. Når en potentiel kunde kontakter jer, er det fordi, de har brug for at blive trygge om, at I er det rigtige valg – primært i forhold til kemien og tilliden til, at I kan levere det, I lover.

Hvorfor alle bør kende marketingplanen

Tryghed og tillid opstår bl.a., når vores medarbejdere kommunikerer med vores kunder på en imødekommende måde. Og når medarbejderne bekræfter kunderne i de ting, som de allerede ved fra fx hjemmesiden, brochuren eller annoncen.

Derfor er det vigtigt, at alle medarbejdere kender, forstår og kommunikerer efter det, der også er besluttet i marketingplanen. Der skal kun få fejl til at miste enhver form for tillid og tryghed.

EKSEMPEL

Jeg har fx været loyal Citroen-kunde i snart 10 år. Hvert år har jeg troligt kørt min bil til service hos Citroen, selvom jeg hverken har serviceaftale eller garanti på den længere.

Det slutter så i år! Årsagen var en enkelt medarbejder. Vedkommende ringede mig op og startede samtalen med ”hej smukke, sidder du ned?”, hvorefter han sagde en masse, og til slut at det ville koste 15.000 kr. i reparationer.

Alt hvad han sagde efter ”hej smukke, sidder du ned?” kunne reelt set have været helt korrekt. Men mistilliden var skabt. Jeg bad derfor min mand kontakte Citroen og gennemgå, hvilke reparationer der egentlig var nødvendige, hvorefter regningen kom ned på ca. 8.000 kr.!

På trods af, at Citroen på nuværende tidspunkt burde være klar over, at jeg nok var mere end almindelig mistroisk, så valgte de alligevel at sende en regning, hvor servicetjek var prissat højere, end den pris der stod annonceret på hjemmesiden. Derudover var der tilføjet en masse tillæg på ting, der ifølge hjemmesiden var inkluderet i servicetjekket.

Jeg er ret sikker på, at der ikke i hverken Citroens kommunikationsstrategi eller marketingplan står, at man skal kalde kunder, som man aldrig har mødt, for “smukke”, eller forsøge at fakturere andre priser end annonceret på hjemmesiden. Det ændrer bare ikke ved, at jeg er færdig med at komme hos Citroen!

3 konkrete ting du kan gøre for at hjælpe medarbejderne

Her er 3 ting, du kan gøre for at dine kollegaer kender, forstår og kommunikerer efter planen:

  1. Sørg for at vise, hvilke aktiviteter du laver. Hæng materialet op i kantinen, på intranettet eller læg det på deres borde. Og sørg for at kollegaer med direkte kundekontakt altid er 100% opdaterede.
  2. Hvis muligt, så sørg for at inddrage kollegaer i planlægningen eller bed om deres feedback undervejs i produktionen. Det skaber et helt naturligt engagement.
  3. Find nogle ambassadører, som tror på planen lige så meget som dig selv. Specielt hvis I har en stor decentral organisation.

Har du lyst til at få mere inspiration omkring #TRANSFORMERENDEMARKEDSFØRING, #TRANSFORMERENDESALG, #TRANSFORMERENDELEDELSE OG #TRANSFORMERENDE ORGANISATION, så følg os på LinkedIn. Du kan også tilmelde dig vores nyhedsmail her.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *