Lær at lave et markedskort

 

Kort intro til lektion

I denne lektion kommer jeg ind på det helt grundlæggende i markedsføring, nemlig formålet!

Hvad ønsker du at opnå med din markedsføring, og hvor realistisk er det?

Vi kommer ind på begreber som salgspotentialer, kendskab og præferencer, samt deres indflydelse på hvordan du skal prioritere dine marketingresurser.

Store virksomheder har typisk et ret præcist billede af deres salgspotentiale, kendskabsgrad og præference. Det koster dog et sted mellem 50.000-250.000 kr. at få lavet en markedsanalyse. Mindre kan dog også gøre det. I første omgang handler det for dig om at tage stilling til, hvor du tror dit salgspotentiale ligger – her og nu eller på længere bane. Dermed kan du bedre prioritere og fokusere dine resurser.

 

Sammenfatning og øvelse:

Inden du går til næste lektion, så prøv at tegne dit eget markedskort:

1.Hvor stort er dit marked? Ca. 1.000, 10.000, 100.000 eller 1.000.000?

  • Tænk kreativt. Måske dst.dk kan oplyse dig, eller opret en gratis business account på Facebook. Her kan du søge på fx antallet af kvinder i hovedstaden mellem 35-55 år eller alle forældre med børn i alderen 3-5 år.

2.Hvor stærkt er dit brand? Med et stærkt brand kan du udnytte ambassadører og egne kanaler. Et ukendt brand er i højere grad nødt til at købe sig til kendskab og første køb.

  • Hvor mange kender dit brand/produkt, og hvor mange ambassadører har du?
  • Hvor mange kender IKKE allerede dit produkt/virksomhed?
  • Og hvor mange af dem, tror du, du vil kunne påvirke til et køb, hvis de lærte dit produkt at kende?

3.Hvad skal målet med din markedsføring være:

  • Øge kendskab og tiltrække nye potentielle kunder? Hvad er potentialet?
  • Overbevise og konvertere potentielle kunder til købende kunder? Hvad er potentialet?
  • Få eksisterende kunder til at købe oftere/andre produkter/mere af det samme? Hvad er potentialet?