I denne lektion kommer jeg ind på det helt grundlæggende i markedsføring, nemlig formålet!
Hvad ønsker du at opnå med din markedsføring, og hvor realistisk er det?
Vi kommer ind på begreber som salgspotentialer, kendskab og præferencer, samt deres indflydelse på hvordan du skal prioritere dine marketingresurser.
Store virksomheder har typisk et ret præcist billede af deres salgspotentiale, kendskabsgrad og præference. Det koster dog et sted mellem 50.000-250.000 kr. at få lavet en markedsanalyse. Mindre kan dog også gøre det. I første omgang handler det for dig om at tage stilling til, hvor du tror dit salgspotentiale ligger – her og nu eller på længere bane. Dermed kan du bedre prioritere og fokusere dine resurser.
Inden du går til næste lektion, så prøv at tegne dit eget markedskort:
1.Hvor stort er dit marked? Ca. 1.000, 10.000, 100.000 eller 1.000.000?
2.Hvor stærkt er dit brand? Med et stærkt brand kan du udnytte ambassadører og egne kanaler. Et ukendt brand er i højere grad nødt til at købe sig til kendskab og første køb.
3.Hvad skal målet med din markedsføring være: