Lav segmenter og målgrupper

 

Kort intro til lektion

Forudsætningen for at du får værdi for dine marketingkroner er, at du er i stand til at målrette dine investering i marketing. Jo flere personer, du skal ramme med din markedsføring, desto dyrere bliver din markedsføring (enten i tid eller kroner).

Udover at prisen for at bruge “brede” medier (dvs. medier der rammer mange på en gang, fx dagblade, magasiner eller TV- og radioreklamer) er høj, så er de som regel heller ikke særligt effektive, fordi de skal forsøge at tale til mange forskellige behov samtidig. Den bedste måde at øge effekten af din markedsføring er altså at få styr på, hvem det er, du ønsker at ramme med din markedsføring, og hvad du ønsker at sælge til dem.

Sammenfatning og øvelse

Når du har gennemgået videoen, og inden du går videre til næste lektion, så prøv at svare på følgende:

1. Hvilke overordnede kundesegmenter er relevante for dine produkter (download skabelon – Segmenter og målgrupper)?

2. Hvilke specifikke målgrupper er relevante for dine kundesegmenter ift. markedsføring?

Er der tale om målgrupper med mange individer, så tegn evt. et markedskort pr. målgruppe, hvor du opdeler den enkelte målgruppe i hhv. antal der:

  • Har behov, men ikke kender
  • Kender, men ikke har købt
  • Allerede er kunder (hos dig)