BRANDING, KOMMUNIKATION & MARKEDSFØRING

– NÅR VAREN IKKE SÆLGER SIG SELV!

Nogen siger, det første salg er det sværeste. Og det er måske rigtigt for nogen – men ikke for de fleste. Sandheden er nemlig, at det er de færreste varer, der sælger sig selv, og at det er blevet sværere at sælge gennem opsøgende salg, hvis kunden ikke forinden har et behov eller en præference for dit brand.

Når varen ikke sælger sig selv, kommer branding, kommunikation og markedsføring kommer på dagsordenen.

Branding, kommunikation og markedsføring handler blandt andet om at blive klar på:

  • Hvad er det, vi skal sige og gøre for, at kunderne vælger os? Og hvordan adskiller vi os fra konkurrenterne?
  • Når vi kun har få sekunder til at tiltrække kundens opmærksomhed, hvilket budskab er så det vigtigste?
  • Hvor og hvornår skal vi kommunikere vores budskaber?
  • Hvordan skal vi kommunikere (dvs. hvad skal stilen og tonen være i vores markedsføring)?

Hvorfor få hjælp fra en ekstern konsulent?

Der stilles i dag rigtig mange krav til kommunikations- og marketingafdelingen, og til de medarbejdere der arbejder der. Dels er der som regel flere opgaver, end der er medarbejdere til at løse dem, dels betyder den teknologiske udvikling, at der hele tiden kommer flere kommunikationskanaler og nye markedsføringsmuligheder.

Det kan derfor både være svært at nå det hele og samtidig holde sig opdateret på alle de muligheder, der findes. Her kan det være en fordel at hente ekstern hjælp, når der i perioder er brug for ekstra hjælp, uvildig rådgivning eller særlige kompetencer.

HVAD HAR DU BRUG FOR HJÆLP TIL?

STRATEGI & PLANLÆGNING

Hvis du ikke ved, hvor du er, og hvor du gerne vil hen, så er det næsten 100% sikkert, at du kommer til at spilde både tid og penge på din markedsføring.

En branding og positineringsstrategi er både med til at motivere medarbejderne til at arbejde i den samme retning, og være stolte af deres produkt, samtidig med at risikoen for fejlinvesteringer/-prioriteringer minimeres.

Læs mere om:

EKSEKVERING

Der er mange fordele ved at hyre en erfaren, ekstern konsulent, fx:

  • Kan træde til med kort varsel
  • Er uvildig og har ingen skjulte agendaer ift. fx valg af leverandører eller produktion af materialer mv.
  • Kan benchmarke og bruge erfaringer fra andre kunder

Læs mere om:

KOMPETENCEUDVIKLING & SPARRING

Når man arbejder med markedsføring, er der næsten altid for få timer i døgnet. Ikke desto mindre er det netop et af de fagområder, hvor det er vigtigt at holde sig opdateret hele tiden.

En måde at sikre kompetenceudvikling og samtidig arbejde effektivt, kan være ved at få 1:1 rådgivning og sparring fra en erfaren mentor.

Som kommunikations- og marketingansvarlig i en række større virksomheder gennem mere end 15 år erfarede jeg, at hvis nogen i virksomheden ikke vidste, hvem der havde ansvaret for en opgave, så endte den altid i kommunikations- og marketingafdelingen. Det siger noget om, hvor stort et område kommunikation og markedsføring egentligt dækker, og hvor meget det involverer resten af organisationen – ikke kun salg, men fx også kundeservice, it og produktudvikling.