Test kunderejsen på dine kollegaer – du bliver garanteret overrasket

Du ved det sikkert godt. En god forståelse for jeres kunders beslutnings- og købsproces er afgørende for, at din markedsføring bliver omsat til resultater.

Har du også tænkt på, at jeres kommunikationsproces med kunderne ikke er stærkere end det svageste led? Hvad nu hvis dine kollegaer eller medarbejdere i salg, kundeservice eller butikken ikke forstår kunderejsen? Eller hvad nu hvis, dine kollegaer ligger inde med vigtige informationer om kundernes adfærd, som de kender til, fordi de er oftede i kontakt med kunderne, end du er?

Prøv at interviewe et par kollegaer. Jeg er sikker på, at både de og du bliver skarpere på, hvordan I sammen kan forbedre kundeoplevelsen og derigennem øge både konverteringsrater og salg?

Sådan gør du:

Sæt dig sammen med en kollega, der ikke arbejder med markedsføring. Stil dem nedenstående spørgsmål, hvor du arbejder dig baglæns gennem købsprocessen og hele vejen tilbage til det tidspunkt, hvor kunden opdagede, han havde et behov.

  1. Prøv at tænke på en konkret kunde. Hvorfor tror du, han køber netop vores produkt(er)?
  2. Hvem var med til at træffe den endelige beslutning om købet? Hvem var influenter?
  3. Hvilke overvejelser tror du, han gjorde sig lige inden han valgte at købe netop vores produkt?
  4. Hvem eller hvilke andre produkter tror du, han overvejede inden han valgte vores produkt(er)?
  5. Hvor meget tid, tror du kunden brugte på at undersøge mere om vores virksomhed, inden han købte?
  6. Hvordan fandt han frem til netop vores løsning?
  7. Forestil dig situationen, hvor kunden opdager, han har et problem, udfordring eller behov. Hvad tænkte kunden præcis i det øjeblik?

Stemmer din kollegas købsproces overens med den, du har defineret for jeres kunder? Er der noget, du bør tilføje eller ændre i din opfattelse af kundernes købsproces?

 

#TRANSFORMERENDEMARKEDSFØRING

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *