Forandringsledelse er en af de aller sværeste discipliner inden for ledelse. Derfor mislykkes mange ledere, når de skal skabe større forandringer.
Forandringer er generelt utrygt for de fleste mennesker, især når vi ikke selv har bedt om dem. Og for medarbejdere kræver forandringer ofte, at de både ændrer deres eksisterende mindset og deres vaner. Det stiller krav til dig som nærmeste leder, altså mellemlederen.
Mange ledere begår den fejl, at de undervurderer forandringens følelsesmæssige omfang. Derudover har mellemlederne ofte ikke den nødvendige tid eller værktøjer til at håndtere en adfærdsændrende forandringsledelse.
Eksempel
Et eksempel, på hvornår der er behov for adfærdsændrende forandringsledelse, er fx. når en virksomhed ønsker at kundeservice, specialister og andre ikke-sælgere skal lære at sælge. For mange er det nærliggende at bede enten den interne salgschef eller en ekstern salgscoach træne specialister, servicepersonale og øvrig organisation i traditionelle salgsteknikker. Dette gør bare ondt værre!
I stedet for at lære at sælge opstår der en øget følelsesmæssig modstand på opgaven, fordi medarbejderne ikke kan eller vil identificeres med sælgere. I stedet for mere salg, ender det derfor alt for ofte med en dårligere kundeoplevelse, samt medarbejdere der mistrives, fordi de føler sig utilstrækkelige og sårbare. Det sker i særdeleshed, når salg, proaktivitet og servicebevidsthed skal integreres hos specialister og videnstunge fagfolk.
Adfærdsændrende forandringsledelse, som fx at få ikke-sælgere til at sælge og have det godt med det, kan sagtens lykkes!